Weekend z zabytkami bocheńskimi 7.09.24

Weekend z zabytkami powiatu bocheńskiego razem z przewodnikami PTTK O.Dobczyce

Na początek fragment VIA REGIA ANTIQUA

czyli Starej Drogi Królewskiej

CHEŁM niewielka wieś przyciągająca  położeniem na wyniosłym brzegu Raby, najstarsza w powiecie.

Zobaczyliśmy:

• Kościół Narodzenia św. Jana Chrzciciela z XVIII w. leżący. na Małopolskim Szlaku Bożogrobców
  • Muzeum Zakonu Stróżów Bożego Grobu gromadzące pamiątki po bożogrobcach: kroniki parafialne z XVI w. i o stulecie późniejsze księgi oraz cenne mapy, mszały, szaty liturgiczne,
  • punkt widokowy – Grodzisko w Chełmie (wzgórze o wysokości 270 m n.p.m. w zakolu Raby)

KOŚCIÓŁ pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny W ŁAPCZYCY z 1340 roku, najstarszy w regionie pełniący funkcje parafialne do XVIII w.

Ufundowany został przez króla Kazimierza Wielkiego i stanowi perełkę gotyku na ziemi bocheńskiej. Posiada oryginalne kamienne portale z XV w., średniowieczne okucia drzwi, barokowy wystrój wnętrza i neogotycki ołtarz główny.

BOCHNIA

Bochnię zwiedziliśmy pod opieką członków Stowarzyszenia Bochniaków i Miłośników Ziemi Bocheńskiej, którzy posiadając rozległą wiedzę odkrywali przed nami  dzieje miasta z prawdziwą pasją.

Zwiedziliśmy:

• Bazylikę Św. MIKOŁAJA –  gotycką świątynię z XV w., z wyposażeniem z XVII – XIX w. i polichromiami z wieków XVI-XX oraz słynącym łaskami obrazem Matki Bożej z Dzieciątkiem.
  • W Domu Bochniaków oglądaliśmy wystawę prac fotograficznych Mirosława Mroczka „Bochnia 6×9. Powrót do przeszłości.” Te niezwykłe fotografie pozwalały odkryć piękno miasta, często ukryte w niepozornych miejscach, uwypuklone przez fotografię.
  • Wędrowaliśmy śladami bocheńskich zabytków związanych z górnictwem solnym. Stanisław Mróz prowadził nas uliczkami miasta pozwalając naocznie poznawać jego górniczy charakter.

Kolejnym punktem naszego spotkania z zabytkami bocheńskimi była Kopalnia Solanek i Zakład Farmaceutyczny SALCO w Łapczycy. Jest to firma rodzinna, działająca od 30 lat, która  dzięki własnej kopalni i tradycyjnej warzelni dostarcza prawdziwą sól bocheńską o cennych właściwościach.

Sympatyczna załoga i przewodnik naszej grupy opowiedzieli szeroko o sposobie pozyskiwania solanki, przebiegu procesu krystalizacji  soli oraz jej niepowtarzalnej wartości terapeutycznej.

Chętnie zapakowaliśmy sobie  partie soli do kąpieli, nabyliśmy produkty o różnym składzie i właściwościach i udaliśmy się do kolejnego miejsca położonego z dala od miejskiego ruchu w urzekającym krajobrazie Pogórza i Beskidów

do WINNICY W CHRONOWIE

Odwiedziliśmy tam gospodarstwo o profilu enoturystycznym. W hektarowym gospodarstwie winiarskim założonym w 2012 roku właściciele uprawiają krzewy winorośli w kilkunastu odmianach, a z winogron tworzą wino zarówno dla rodzinnego gospodarstwa jak i rynku

Sympatyczny pobyt, degustacja win połączona z degustacją olejów zimnotłoczonych z ekologicznych ziaren przez miejscowych wytwórców była końcowym punktem wyprawy.

Wycieczka była dofinansowana przez Gminę i Miasto Dobczyce w ramach projektu „Poznaj swój kraj z przewodnikami PTTK” za co dziękujemy