Powiat Myślenicki odsłona trzecia

CUDZE CHWALICIE…..

„..Cudze chwalicie swego nie znacie…” ta popularna fraza zainspirowała nas do bliższego poznania „ojcowizny”. Przewodnicy z PTTK w Dobczycach corocznie, przy wsparciu finansowym Starostwa Powiatowego, organizują wycieczkę po tych bardziej i mniej znanych zakątkach powiatu myślenickiego.

Tak było i w tym roku. W sobotni poranek, 17 września udaliśmy się na taką właśnie wycieczkę po okolicy.

Nasza koleżanka, przewodnik z Myślenic – Dorota Kamińska, oprowadziła nas po Myślenicach. Zobaczyliśmy  budynek Towarzystwa Gimnastycznego Sokół, „Dom Grecki”, Budynek SP nr 1. W Rynku czekał na nas Pan Marek Stoszek , pasjonat historii Myślenic, który podzielił się z nami wiedzą o historii  miasta. Pamiątkowe zdjęcie przy fontannie Teresce i kolej na  XV w. gotycką świątynię Narodzenia Najświętszej Maryi Panny z Cudownym Obrazem MB Pani Myślenickiej, który był pierwowzorem dla obrazu MB Kalwaryjskiej.

Dalej trasa wycieczki prowadziła obok budynku strażnicy, dawnych zabudowań Galalitu do  MDK, gdzie oglądaliśmy wystawę pt. „Malarstwo na pocztówkach Zofii Stryjeńskiej”, po której oprowadził nas sam jej autor, Andrzej Boryczko. Następnie wizyta w  miejskiej bibliotece publicznej i spacer uliczkami miasta wzbogacony opowieściami Koleżanki Doroty m.in. o dawnej fabryce kapeluszy.

Z Myślenic pojechaliśmy  na Suchą Polanę by wziąć udział w uroczystościach patriotycznych upamiętniających pacyfikację Lipnika i Wiśniowej (1944rok).  Po Mszy Świętej odczytany został apel poległych,  złożone zostały wiązanki  pod pomnikiem upamiętniającym krwawą obronę Ojczyzny w rejonie Łysiny i Lubomira. Następnie odbyła się rekonstrukcja walk, przygotowana przez przybyłe na tę okazję grupy rekonstrukcji historycznej.

Po skończonych uroczystościach przejechaliśmy do Drogini na cmentarz wojenny
nr 371 z czasów  I wojny światowej. Prezes naszego Klubu Kazimierz Gierlach zapoznał nas z historią tego miejsca oraz przebiegiem walk wojsk rosyjskich i austriackich  w ramach tzw. operacji łapanowsko-limanowskiej (w 1914 rok). W autokarze Pan Piotr Przeczek dzielił się z nami interesującymi informacjami o przebiegu walk na terenach, które mijaliśmy.

Ostatnim punktem wycieczki był krótki spacer ścieżką pieszo-rowerową do Diablej Skały w Zakliczynie. Znajduje się tutaj najdłuższa na Pogórzu Wielickim jaskinia szczelinowa, która ma długość 22 metry. W pobliżu ścieżki znajduje się zatoka Zbiornika Dobczyckiego, w której spotkać można bobry, a w sąsiadujących z zatoką lasach, sarny, lisy, kosy i zięby.

Było pięknie i urokliwie, ale niestety wszystko co dobre szybko się kończy.

Dziękujemy Starostwu Powiatowemu w Myślenicach za dofinansowanie wyjazdu

Naszej przewodniczce Dorocie Kamińskiej za wiele ciekawych informacji

I zapraszamy wszystkich do udziału w kolejnych edycjach poznawania naszego powiatu.