KLUB PRZEWODNIKÓW

2 marca 2022 r. kolejna środa „szkoleniowa” w Klubie Przewodników PTTK w Dobczycach. Gościem spotkania był ksiądz  Maciej Ścibor „Kapelan Leśny „ na Śnieżnicy…

Była to w jakimś sensie kontynuacja CAMINO – szlaku Św. Jakuba, tym razem CAMINO POLACO. Mieliśmy szansę „przebyć z Ks. Maciejem” szlak Św. Jakuba w Polsce. Można by rzec, jak to się ma do szlaku z Francji , Portugalii czy Hiszpanii….

Przejście ponad 600 km z rejonu Augustowa do Gniezna to wyczyn nie lada, ale jak wynikało z przekazu ks. Macieja logistycznie trudniejsze bo termin (23.09.2021 – 11.10.2021), przymrozki, które siwiły rzęsy i czoło jak również brak na trasie zorganizowanych noclegów ( typu Alberque ), tak że trzeba było często korzystać z noclegów w hotelach…

Ja tylko wymienię miejscowości, które były na szlaku a na koniec nazwy jezior, które pojawiały w pełnej krasie o różnych porach dnia, co dodawało uroku wędrówce.. od Mazur przez Warmię, Kujawsko-Pomorskie, Wielkopolskę, … np. to zaczynamy:

Początek w Studzienicznej,( a właściwie w Ogrodnikach) stanowiącej część Augustowa, nad J. Studzienicznym, stanowiącym część Pojezierza Suwalskiego, oczywiście Mazury. Wędrówka wzdłuż granicy Litewskiej, Sejny, Krasnopol, Suwałki, Magdalenowo, Jezioro Wigry i oczywiście Klasztor Kamedułów ( pamiętamy z Pielgrzymki Jana Pawła)..

Średnio dwaj Pielgrzymi dziennie przebywali ok. 30 –  35 km.

Spojrzyjcie na mapę, bo na szlaku mamy Suwałki z piękną katedrą, rzeka Rospuda, no i piękne jeziora: Dobskie, Łaźno, Litygajno, Gołdapiwo, Niegocin, Dejguny -nie ściemniam, wszystkie te nazwy jezior są prawdziwe, brzmią z Litewska, ale jakżeby inaczej.. Sprawdzić proszę na mapie……

No to dalej : Wilczy Szaniec czyli kwatera Hitlera w Gierłoży – potwierdzam olbrzymi bunkier chroniący sztab Hitlera ( byłam i widziałam), no i niedaleko do Kętrzyna, duże miasto z piękną bazyliką Św. Jerzego, najlepiej zachowany kościół obronny na Mazurach.”

Z Kętrzyna tylko 20 parę minut do Św. Lipki…..Oczywiście lochy w kościele w Kętrzynie i Św.Lipce łączy legenda. Szukajcie….

Pędzimy dalej : Reszel, i tup, tup już nasi Pielgrzymi dotarli w rejon Warmii- Lutry, Barczewo nad Pisą, Olsztyn – katedra Św. Jakuba : niezwykłej urody i majestatu katedra.

Gietrzwałd –  Bazylika Narodzenia Najświętszej Maryi Panny z XVI w.

Już mi się mylą te miejscowości, jak ks. Maciej to znajdował ? nie ogarniam…

I na szlaku Ostróda, Iława nad rzeką Drwęcą, Wiewiórka – miejscowość, będą jeszcze Katarzynki i Małgorzatki… fajne – nieprawdaż?

Może słyszeliście o niecodziennej drodze krzyżowej, którą przemierza się kajakiem,  mierzy około 20 km. Jej poszczególne stacje tworzą odlewy kajaka, którym po Jezioraku pływał Karol Wojtyła.

Niemal już z jesienną pogodą uczestnicy pielgrzymki wkroczyli w rejon Kujawsko-Pomorskiego, w Brodnicki Park Narodowy :Pokrzydowo, Jezioro Bohatek, owa Małgorzatka, Sierpc, Mszana (nie Dolna), Golub Dobrzyń z zamkiem i kościołem Św. Katarzyny…

Nie może zabraknąć Torunia i przepięknego kościoła Św. Jakuba z XIVw.

….Kujawy…a już myślałam że koniec…podziwiam tych dwóch Pielgrzymów.

Pałac Wierzbiczany, Parchań – kościół no i Kruszwica z Kolegiatą XII w. i…Mysią Wieżą..

Książ pod Strzelnem, Łąkie nad Notecią, Jezioro Folusz, …..i wreszcie Gniezno..koniec Pielgrzymki, koniec Szlaku Św. Jakuba, jaki sobie założyli… a poza tym do zimy niedaleko…

Nie może zabraknąć w Gnieźnie Bazyliki Prymasowskiej Sanktuarium św. Wojciecha.  Na Wzgórzu Lecha XI-wieczna gotycka katedra z bliźniaczymi wieżami, służąca za miejsce koronacji polskich królów … i już!

Obolałe nogi, pewnie, że zmęczeni ale jakże zadowoleni 🙂

My też…jak coś pomyliłam księże Maćku – wybaczcie…

St. Majda

„…OBY NA WYCIECZKACH SPOTYKAŁO WAS SAMO DOBRO”

– życzenia z okazji Międzynarodowego Dnia Przewodnika

21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Przewodnika Turystycznego. Święto to zostało ustanowione w 1989 roku podczas III Konwencji Światowej Federacji Stowarzyszeń Przewodników Turystycznych, która odbyła się w Nikozji na Cyprze.

Z tej okazji

wszystkim Koleżankom i Kolegom Przewodnikom

składamy serdeczne życzenia zdrowia, satysfakcji z pracy, wytrwałości w odkrywaniu nowych i ciekawych miejsc.

Szczególne życzenia przesyłamy pod adresem Przewodników z Klubu  PTTK im. Wł. Kowalskiego w Dobczycach

wielu wspaniałych spotkań i wspólnych wędrówek

zadowolonych turystów, słońca na szlaku

oraz

aby wszystkie Wasze górskie i nie górskie marzenia, pragnienia i plany się spełniły 🙂

Spotkanie w Klubie Przewodników, 2 lutego 2022

Camino  Santiago de Compostela  to droga dla każdego….

…O tyle niezwykła, że każdy przeżywa ją na inny sposób. Warto przejść te kilometry, żeby zrozumieć coś wielkiego, znaleźć radość w zwykłych czynnościach, pobyć z Bogiem, przyjaciółmi, nieznajomymi z całego świata… Zapraszamy zatem do podróży ku Świętemu Jakubowi!……

Tak Pani ELŻBIETA POLOŃCZYK – MOSKAL gość naszych zimowych spotkań w  Klubie Przewodników , rozpoczęła   swoją opowieść o CAMINO DE SANTIAGO DE COMPOSTELLA. Była to Jej druga pielgrzymka do Grobu Św. Jakuba i zapewne nie ostatnia.

Pani Elżbieta wędrowała – pielgrzymowała z książką Szymona Pilarza : „Camino Portugues”: Fatima – Santiago de Compostela. Jak pisze autor we wstępie  „Camino de Santiago to swoisty fenomen” – myślę że nasz Gość idąc drogą portugalską przeżywał swoje radości i troski, Pani Elżbieta była ze swoimi myślami i pokonywała wiele kilometrów, napotykając na różne trudności, to było przecież 528 km samotnej wędrówki, a na koniec osiągnięty cel i ulga i satysfakcja i nasze ogromne uznanie – Pani Elu –JEST PANI WIELKA!

Pani Elżbieta do Porto w Portugalii przyleciała samolotem, potem autobusem do Fatimy, bo Fatima dla Polaków jest równie ważna jak Częstochowa, a potem wędrówka z 50 litrowym plecakiem, w butach , które nie obtarły i z symbolem Camino– muszlą na szyi… dzień w dzień prawie 30 km, aby dotrzeć do alberque (noclegowni), skromny posiłek, coś przeprać, sen i rano dalej, dalej, – nie na tempo, ale z modlitwą i wiarą….nawet ścieżką przez chaszcze, gdzie można było stracić nadzieję, że idzie się dobrze.

Trasa wiodła w większej części przez miasta Portugalii , aby  z Caminhy przeprawić się do Hiszpanii,( A Guarda)  a tam po drodze Vigo, gdzie można było zobaczyć budowane zamki z piasku na plaży, dalej Padron, gdzie znajduje się klasztor z XVIII w. i kościół Św. Jakuba, Miladorio, – to już blisko do Santiago, nogi same niosą …….

Już koniec wędrówki, ale trzeba uzyskać certyfikat na dowód przebytej pielgrzymki – aby go jednak otrzymać trzeba przedstawić paszport pielgrzyma , do którego wpisuje się swoje dane, a potem zbiera pieczątki z trasy.

Gdyby ktoś planował pielgrzymkę to Pani Elżbieta podpowiada że najlepiej w maju, czerwcu lub wrześniu. Miesiące wakacyjne są bardzo upalne i mnóstwo pielgrzymów z całego świata.

No i warto już uczyć się pozdrowienia pielgrzymów „bom caminho !”

ŚWIĄTECZNO-NOWOROCZNE SPOTKANIE

Przewodników

2022 r.

Świąteczno- noworoczne spotkania przewodnickie wpisały się na stałe do kalendarza Klubu Przewodników PTTK im. Wł. Kowalskiego  w Dobczycach.

Podobnie było również w tym roku. Miłe spotkanie, życzenia Prezesa Klubu  Kazimierza Gierlacha i Prezesa Oddziału PTTK w Dobczycach Marka Gabzdyla.

Koncert kolęd i pastorałek,  polskich i węgierskich, w wykonaniu naszego Kolegi Jacka Kotarby, wspólny śpiew, a także rozmowy o wyprawach minionego roku i planach na przyszłość  wypełniły mijający czas.

Ze wspomnień Szefa Klubu: „Kiedy  28 lat temu, w styczniu 1995 roku, spotkaliśmy się na kursie przewodnickim jako grupa obcych sobie osób, nikt z nas nie przypuszczał, że ta nasza znajomość przetrwa tyle lat. Pielęgnujemy i podtrzymujemy te relacje, często mamy wspólne zainteresowania, które są pretekstem  do rozmów o łączących nas pasjach, do szkoleń, spotkań i wyjazdów.”

Uczestnicy  Noworocznego Spotkania SKŁADAJĄ WSZYSTKIM  NAJSERDECZNIEJSZE ŻYCZENIA ZDROWIA I SZCZĘŚCIA W NOWYM 2022 ROKU.

Nastrój spotkania zatrzymali w kadrze: Maria Topa i Jacek Mikołajczyk

W DRODZE NA WSCHÓD

Prelekcja Ewy, Jacka i Karola

Ostanie spotkanie w Klubie Przewodników PTTK im. Wł. Kowalskiego w Dobczycach  wzbogacone było piękną prelekcją Ewy, Jacka i Karola   Mikołajczyków  z trzytygodniowej, wakacyjnej eskapady na wschód Polski. Nasi Koledzy Klubowi znani są z ciekawych, rodzinnych wyjazdów. Z zainteresowaniem słuchaliśmy opowieści o miejscach tych znanych i mniej odwiedzanych, położonych poza szlakami turystycznymi, a  cennych kulturowo, historycznie i turystycznie.

Z dziennika Karola: „ Dzień 1 – Jest 31 lipca, 12:06, sobota. Ruszamy w Góry Świętokrzyskie. Jedziemy do Chęcin, do schroniska młodzieżowego, ale najpierw jedziemy do Bejsc. W Bejscach odwiedzamy najładniejszą renesansową kaplicę w Polsce! Jest bardzo ładna. Następnie jechaliśmy przez Wiślicę do Skorocić i rezerwatu stepowego. Później pojechaliśmy do Buska Zdroju (….)  Jest ekstra!”

Kolejne dni , to kolejne odkrycia, trasa 1046 km , w kierunku na  Opatów – Puławy – Lublin – Dorohusk –Lubaczów – Medykę – Przeworsk – Stary Sącz. Miasta i miasteczka, zamki, cerkwie, osobliwości przyrody. Prawdziwa Uczta!

Dziękujemy za wartościowa prelekcję i rozbudzenie naszej ciekawości do poznania wielu interesujących miejsc.  Polska jest piękna 🙂

(M.Topa)

Fot. E. Mikołajczyk, J. Mikołajczyk, K. Gierlach

ŚWIECE ZGASIŁA WOJNA…

spotkanie z Elżbietą Polończyk-Moskal 3.11.2021 r.

Na listopadowym spotkaniu Klubu Przewodników PTTK gościliśmy niezwykłą osobę, mieszkankę Dobczyc – ELŻBIETĘ POLOŃCZYK-MOSKAL, autorkę książki „Świece zgasiła wojna historia społeczności żydowskiej w Dobczycach”.

Poniżej relacja jednej z uczestniczek spotkania, Stanisławy Majdy-Gulgowskiej:

„Pani Elżbieta  niesamowicie mnie zadziwiła i zafascynowała. Pokusiła się, a pewnie i postawiła sobie za cel swojego życia napisać książkę o społeczności żydowskiej w Dobczycach.

Książka unikat ,zawiera historię mało znaną ,może teraz powoli umykającą pamięci , chociaż żyją jeszcze świadkowie tych tragicznych wydarzeń. Bardzo sugestywny projekt okładki i kart tytułowych, tekst w języku polskim i angielskim. Pojawiają się też napisy w języku  jidysz…

Autorka – jako bibliotekarka – do zbierania materiałów zabrała się z metodyczną dokładnością i pasją. Spotkanie z autorką otworzyło nowy rozdział historii i nowe jej poznawanie dla współczesnego , młodego pokolenia i tych, którzy nie mieli pojęcia co działo się na terenie naszego miasteczka. Czytanie rozdziału o tym jak powstawała książka to pasjonująca opowieść o dochodzeniu do sedna i niemal wzór tytanicznej pracy autorki. Pani Elżbieta ze wzruszeniem opowiadała o spotkaniach z tymi ŻYDAMI I ICH POTOMKAMI , o historiach, które wyciskały łzę, które nie mogą być akceptowalne – nawet teraz.

Po raz pierwszy miałam tę książkę w rękach, otwierałam, czytałam jakiś rozdział i zamykałam, bo szczególnie zdarzenia II wojny światowej nie dadzą się po prostu przeczytać, czyta się powoli, bo każde zdanie wywołuje refleksję i pytanie : „dlaczego”…

Na stronie 119 rozdziału” Holocaust” przeczytałam fragment historii Efraima Pistola z obozu w Płaszowie ….trudno nazwać to czytaniem, wracałam do tekstu trzykrotnie……Podobna historia pojawiła się w filmie Stevena Spilberga „ Lista Schindlera”..

Mieszkańcy Dobczyc z narażeniem życia pomagali Żydom przetrwać ten potworny czas…. Wielu z tych, którzy mieszkali w Dobczycach zostali przewiezieni bydlęcymi wagonami z Płaszowa do obozu zagłady w Bełżcu. Parę lat temu byliśmy z Koleżankami i Kolegami Przewodnikami w tym miejscu….

Teraz kiedy przeczytałam tę książkę moje „widzenie” obozu w Bełżcu jest zupełnie inne..

Ogromna i drobiazgowa bibliografia, która zajęła wiele lat i wiele  myśli autorki… Ciszę się – jako też bibliotekarka-  że miała wsparcie wielu ludzi i instytucji, którzy dopingowali do pracy i współfinansowali wydanie tej niezwykle cennej pozycji w historii Dobczyc. Książka została wydana w 2020 r.

Zachęcam do przeczytania…

Dziękujemy Pani Elżbieto…”

ŚCIEŻKI KAPŁAŃSTWA

Przewodnickie spotkanie z Księdzem Janem Zającem

6 października 2021 r. gościliśmy na Zebraniu Klubu Przewodników PTTK im. Wł. Kowalskiego w Dobczycach,  ks. Jana Zająca, bardziej znanego niektórym jako Kapelana „Leśnego” na Śnieżnicy, a w tym momencie szacownego emeryta w Kasince Małej.

Zawsze był przyjacielem przewodników, a pomysł spotkania zrodził się podczas obchodów naszego Jubileuszu 25 –lecia w 2020 roku.  Bywaliśmy bowiem na Śnieżnicy często i prywatnie i z dziećmi na zakończeniu sezonu turystycznego, a ksiądz Jan zawsze był nam przyjazny.

Urodzony w Rdzawce, góral , budowniczy w Ośrodku Rekolekcyjnym Sodalicji Mariańskiej na Śnieżnicy, często podejmował różne działania niemal niemożliwe do realizacji…

Nas, przewodników, szczególnie zainteresował okres , kiedy ks. Jan Zając był proboszczem  Parafii w Drogini, a był ostatnim proboszczem tej parafii i pierwszym proboszczem parafii przeniesionej do Osieczan… „ gdy nas woda rozdzieliła , tyś nas Matko przytuliła..” to słowa pieśni śpiewanej w nowej parafii w Brzączowicach, która poprzez utworzenie zbiornika na rzece Rabie rozdzieliła dawną parafię w Drogini. Były to bardzo trudne czasy dla proboszcza Jana, trudne w sensie logistycznym i organizacyjnym jako „budowlańca” z konieczności.  Brak  materiałów , np. przydziały oficjalne opiewały na kilkadziesiąt ton, a na budowę potrzeba było kilkaset… jak ks. Jan mówił- „cała realizacja była możliwa  dzięki opiece Opatrzności, graniczącej niemal z cudem i całej rzeszy mieszkańców i Przyjaciół, nawet z Niemiec i Włoch” .

Los kapłana to kolejne wyzwania. W 1994 roku udał się z pomocą duszpasterską do archidiecezji lwowskiej na Ukrainie, odbudowując życie religijne polskich wspólnot.

Słuchaliśmy opowieści księdza , niektórzy po raz pierwszy, a niektórym wracały wspomnienia tych wydarzeń, których byli uczestnikami….

Historia  tworzona przez ludzi na pokolenia – trwa do dziś…

Księże Janie dziękujemy…..

Przewodnicy

Polecamy książkę Aleksandra Mysińskiego : „Z Drogini do Osieczan. Dzieje zatopionej i przeniesionej parafii pw. Św. Wojciecha” Wydanie z 2004 r. Niestety niemal już nie do dostania….

KLUB PRZEWODNIKÓW PTTK IM.WŁADYSŁAWA KOWALSKIEGO W DOBCZYCACH

Klub Przewodników PTTK im. Władysława Kowalskiego w Dobczycach został założony w 1995 roku przy tutejszym Oddziale PTTK.

Jak do tego doszło?

W czasie zimy ukazało się ogłoszenie informujące o naborze kandydatów na przewodników PTTK. Kurs zaczął się w styczniu 1995 roku. Składały się na niego wykłady oraz wycieczki, podczas których mogliśmy się sprawdzić praktycznie tzn. – czy dobrze czuliśmy się w skórze przewodnika. Czas gnał nieubłaganie. Niektórzy chcieli go zatrzymać w obawie przed zbliżającym się egzaminem, ale ten szczęśliwie odbył się w dniu 29 kwietnia 1995r.

Pasowanie na przewodników

Dzień 6 maja 1995 roku był dla nas świętem o podwójnym znaczeniu. Nastąpiło otwarcie sezonu turystycznego PTTK oraz zaprzysiężenie przez Prezesa Zarządu Oddziału  Jerzego Kowalskiego, świeżo „upieczonych” przewodników.

Po zaprzysiężeniu wręczono nam odznaki: Przewodnik PTTK – Ziemia Dobczycka. Są one dowodem naszego wysiłku, który włożyliśmy aby je otrzymać oraz mobilizacją do kolejnych działań.

Pierszymi honorowymi członkami Klubu Dobczyckiego zostali:

- Artur Gerhardt

- Henryk Leśniak

- Stanisława Walków

- Leszek Maślanka

- Burmistrz GiM Dobczyce Marcin Pawlak

Cała uroczystość odbyła się na Zamku w Dobczycach. To tutaj pod wpływem chwili narodziła się myśl aby założyć Klub Przewodników Dobczyckich!

Pierwsze spotkanie Klubu Przewodników

Pierwsze spotkanie Klubu Przewodników w Dobczycach odbyło się w dniu 12 maja 1995 roku. Gościł na nim Henryk Leśniak, który z nutą wielkiej życzliwości opowiadał nam o działalności i doświadczeniach klubu myślenickiego. Spośród naszego grona wyłoniliśmy pierwszy skład zarządu Klubu Przewodników w następującym składzie:

- prezes – Kazimierz Gierlach

- zastępca Prezesa – Jacek Kotarba

- sekretarz – Piotr Przęczek

- skarbnik – Łukasz Bajer

- członkowie: Jerzy Kowalski, Józef Kula, Maria Topa.

Z inicjatywy naszego prezesa patronem klubu został Władysław Kowalski, który był twórcą Muzeum Regionalnego PTTK w Zamku i Skansenie. Odtąd pełna nazwa klubu brzmi:

KLUB PRZEWODNIKÓW PTTK IM. Wł. KOWALSKIEGO W DOBCZYCACH

7 października 2015 r. Klub Przewodników świętował na zamku 20 - lecie swojego istnienia.  Prezes  Kazimierz Gierlach  piastujący tę funkcję od początku   podsumował  i przypomniał  naszą działalność.  Była to przede wszystkim organizacja wycieczek turystycznych dla członków i sympatyków PTTK, coroczne jesienne złazy, które na początku kierowaliśmy do młodzieży, a dzisiaj wędrują z nami całe rodziny. Organizowaliśmy konkursy dla dzieci i młodzieży, ( „Moja mała Ojczyzna”, „Sprawne ręce”, „Poznajemy Ojcowiznę”, „Perły mojej miejscowości”), wystawy fotograficzne i plastyczne prezentujące młodych artystów – uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Zapraszaliśmy na koncerty i promocje książek. Przyjęliśmy zasadę comiesięcznych spotkań wzbogaconych o odczyty, wykłady i prelekcje. Z inicjatywy Klubu utworzona została odznaka „Przyjaciel Ziemi Dobczyckiej” – zachęcająca do poznania miasta i najbliższego otoczenia. W sumie w ciągu tych minionych lat  było to kilkaset wydarzeń turystyczno - kulturalnych, które z racji swojej lokalizacji kierowaliśmy przede wszystkim do mieszkańców naszej gminy i powiatu.

Czego można nam zazdrośćić? –

Fajnej atmosfery w Klubie, dobrego przygotowania, odpowiedzialności,  ciekawych pomysłów i tego przewodnickiego romantyzmu.

Mamy sporą grupę Przyjaciół i Znajomych z wycieczek, którzy nas wspierają, chociażby tym, żę biorą udział w naszych wyprawach. Pozdrawiamy ich serdecznie i zapraszamy na wspólne wędrowanie.

Na podstawie Kroniki Klubu opracowała MariaTopa

JUBILEUSZ KLUBU PRZEWODNIKÓW

Rok 2020 był rokiem jubileuszowym dla Klubu Przewodników, którzy świętowali 25 lat swojej działalności.

Hasło jubileuszu:

„Przewodnicy PTTK – mieszkańcom”.

Dla mieszkańców  spacery po Dobczycach z przewodnikami, wycieczka krajoznawcza po powiecie myślenickim, a ponadto zaproszenie na wystawę  oraz spotkanie jubileuszowe.

WYCIECZKA

która zorganizowana została w dn.05.09.2020r i pokazała uczestnikom walory  gminy Dobczyce, Siepraw, Myślenice, Wiśniowa, Raciechowice.

Powiat myślenicki to teren położony wśród wzniesień Pogórza i Beskidów, w dolinach urokliwych rzek,  z posrebrzoną taflą jeziora i starym zamkiem nad jego brzegiem, skrytymi pośród starych lip drewnianymi kościółkami. Bogactwo terenu, historia, zabytki, osobliwości przyrody,  możliwości aktywnej formy spędzania wolnego czasu  w powiecie to temat na wiele wędrówek  i zachwytów.

WYSTAWA

której otwarcie miało miejsce w piątek 28 sierpnia 2020 r. w foyer RCOS Dobczyce, wzbogacona o prezentację, była dokumentem 25 lat przewodnickiej działalności. Działalności dla środowiska, mieszkańców, młodzieży szkolnej i turystów. Dla promocji regionu, rozwoju ruchu turystycznego, upowszechniania form czynnego wypoczynku. Dla szerszego dostępu do korzystania z proponowanej oferty pozyskiwane były dofinansowania, które w znaczny sposób zmniejszały koszty uczestnictwa.

W  okresie  25 lat zorganizowano  ponad 300  wycieczek i imprez turystycznych, w których wzięło  udział prawie 17 tysięcy osób,   ponad 120 prelekcji,  ok. 30 konkursów skierowanych do młodzieży szkolnej, turystów, mieszkańców regionu  m.in.: „Moja mała Ojczyzna”, „Sprawne ręce”, „Poznajemy Ojcowiznę”, „Perły mojej miejscowości” „Zwyczaje i obrzędy ziemi myślenicko-dobczyckiej”.

Ponadto 25 rajdów turystycznych , w których wzięło udział ponad 3 tysiące uczestników, wspierano zdobywanie odznak:  regionalnych, GOT, Disney i PTTK. W sumie tych odznaczonych było prawie  3500. Przewodnicy są twórcami regionalnej odznaki PRZYJACIEL ZIEMI DOBCZYCKIEJ popularyzującej Ziemię Dobczycką oraz najbliższe okolice objęte działalnością Oddziału. Odznakę w stopniu srebrnym i złotym zdobyło ok. 3000 osób.

Autorem wystawy i prezentacji,  przygotowanej na bazie zdjęć własnych i przewodników był Stanisław Malara przy współpracy przewodników oraz pracowników RCOS.

W sobotę 26 września 2020 r. w Regionalnym Centrum Oświatowo Sportowym w Dobczycach odbyło się uroczyste

SPOTKANIE JUBILEUSZOWE

Było ono okazją do wspomnień,  podsumowania  pracy oraz do uhonorowania w sposób symboliczny osób, które uczestniczyły w licznych wydarzeniach i wędrówkach Klubu.

Z okazji jubileuszu Klub został odznaczony

– Srebrną Honorową Odznaką PTTK  „Za zasługi w upowszechnianiu Krajoznawstwa i Turystyki”

– otrzymał „Nagrodę Starosty Myślenickiego w dziedzinie kultury”, którą wręczył  Wicestarosta Powiatu Myślenickiego Rafał Kudas.

– Nagrodę Burmistrza Gminy i Miasta Dobczyce „W dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury” oraz pamiątkowe statuetki wręczyli wspólnie Burmistrz Gminy i Miasta Dobczyce Tomasz Suś oraz Przewodnicząca Rady Miejskiej w Dobczycach Małgorzata Jakubowska

Nagrodę Burmistrza otrzymał również Prezes Klubu Przewodników – Kazimierz Gierlach.

– Prezes Oddziału PTTK Marek Gabzdyl przekazał przewodnikom pamiątkowe koszulki.

Spotkanie zostało uświetnione koncertem Jacka Kotarby.

DRODZY SYMPATYCY I PRZYJACIELE

Chcemy tą drogą serdecznie podziękować  za liczne gratulacje, życzenia i dowody uznania.  Za obecność, sympatyczną atmosferę oraz wszystkie miłe słowa i gesty, które są dla nas motywacją i inspiracją do dalszego działania.

Dziękujemy za piękne relacje w mediach społecznościowych  🙂 komentarze 🙂 i zdjęcia 🙂

Słowa podziękowania kierujemy również do Tych, którzy nie mogli być wśród nas w tym wyjątkowym dniu, ale zawsze byli przychylni i wspierali nas w różnych przedsięwzięciach.