Lackowa i Muszyna

Lackowa – ZDOBYTA

Muszyna PEŁNA UROKU

Niedzielna wycieczka 21.08.22 r. była tematycznie podzielona,

jedna grupa zwiedzała Muszynę i okolice,

druga zdobywała Lackową w Beskidzie Niskim w ramach Korony Gór Polskich.

Nastroje w obydwu grupach niedzielnym rankiem świetne.

Grupa górska organizuje się w Mochnaczce Wyżnej, następnie spacer drogą rowerową do Izb i w górę. Lackowa schowana w niskiej chmurze, szybko osiągamy Przełęcz Beskid, ściana płaczu nie jest taka straszna i jesteśmy na szczycie Lackowej. Szybka narada i decyzja, idziemy wokół doliny źródliskowej rzeki Białej. Najpierw strome zejście na Przełęcz Puławskiego i stromo pod górę na Ostry Wierch, następnie Biała Skała i Przełęcz Prehyba. Po przerwie na ognisko i kiełbaski schodzimy do byłej wsi łemkowskiej Bieliczna, w której oglądamy w zadumie cerkiew w otoczeniu pięknych lip i cmentarz z krzyżami łacińskimi i prawosławnymi. Przez Izby wracamy do Mochnaczki Dolnej.

(Kazimierz Gierlach)

Druga grupa wycieczkowiczów zwiedzała Muszynę i okolice.

• zwiedzając, zobaczyliśmy barokowy kościół obronny pw. św. Józefa Oblubieńca z XVII w. z rzeźbami gotyckimi,
  • ogrody biblijne, gdzie na obszarze ponad 1 ha usytuowano 5 ogrodów tematycznych z małą architekturą i rzeźbą ilustrującymi tematy biblijne, z alejkami prowadzącymi wśród roślin wymienionych w Biblii,
  • spacerowaliśmy ulicą Kościelną z zabytkową XIX w. mieszczańską zabudową umieszczoną na Małopolskim Szlaku Architektury Drewnianej,
  • oczarował nas zrewitalizowany Rynek, budynek ratusza wzniesiony na ruinach piwnic, w których przed wiekami składowano wina i towary przewożone węgierskim szlakiem. Piwnice udostępnione są do zwiedzania, z czego chętnie skorzystaliśmy,
  • ogrody sensoryczne na Zapopradziu, które pobudziły nasze zmysły, ze strefą zdrowia, zapachu, dźwięku, smaku, baśni i legend , z zachwycającą panoramą na miasto i okoliczne wzniesienia, ogrody tematyczne i antyczne, z pijalnią wód mineralnych, ogrody magiczne, których ozdobą są egzotyczne ptaki,
  • na zakończenie zwiedziliśmy cerkiew pw. św. Jakuba Młodszego Apostoła w Powroźniku – jest to najstarsza cerkiew w południowej Polsce, która w 2013 r. została  wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.