ORŁY ALBANII

Prelekcja w Klubie Podróżnika PTTK

10 listopada 2022 r. sympatyczne prelegentki Jadwiga Kwinta i Elżbieta Chlebda podzieliły się z nami swoimi wrażeniami  z wycieczki do Albanii.

Słuchając, zachwycaliśmy się historią tego regionu, pomnikami kultury,  niesamowitą przyrodą i mozaiką krajobrazu.

Poniżej krótka relacja:

Odwiedziłyśmy „ Krainę Orłów „ na przełomie maja i czerwca 2022 r. Temperatura sprzyjała zwiedzaniu tego urokliwego kraju. Przez cały czas towarzyszyło nam błękitne niebo i temp. powyżej 30o C . Pierwsze co uderza w Albanii , to widok na góry (ciągną się one przez całe terytorium). Przemieszczając się autokarem, chłonęłyśmy przepiękne krajobrazy, zachwycałyśmy się śródziemnomorską roślinnością . W odwiedzanych przez nas miejscach : Kruja , Ardenica, Fier, Zvernec, Przełęcz Llogary, Porto Palermo, Vlora, Saranda, Mesopotam, Butrinti, Syri i Kalter, Gjirokastra, Winnica Cobo, Berat, Tirana  podziwiałyśmy stanowiska archeologiczne sięgające czasów antycznej Grecji i Rzymu, monastyry i cerkwie , meczety , zabytkowe dzielnice miast oraz usadowione na wzgórzach ruiny twierdz i zamków. Wszystko to uświadomiło nam jak niezwykle bogate , złożone , trudne , a po 1944 roku wręcz tragiczne losy miała ta ziemia. Do wyjazdu do Albanii zachęcały nas informacje o albańskim wybrzeżu. Nie zawiodłyśmy się – Adriatyk i Morze Jońskie mieniło się kolorami błękitu, turkusu i szmaragdu,      a piaszczyste plaże zachęcały do odpoczynku ( z czego skwapliwie i z radością skorzystałyśmy). Dodatkową zachętą do zaglądnięcia do tego kawałka Europy jest życzliwość, serdeczność i uśmiech Albańczyków.

Spotkania wspierane są  przez Gminę Dobczyce w ramach projektu „Pomocna dłoń”. Dziękujemy !!!